تارخ انتشار: شنبه 15 اکتبر 2016 - 17:04

دیدار رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز و هیأت همراه با معاون حقوق عامه دادستان کل کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز دکتر سعیدی و هیأت همراه با دکتر اسداللهی (معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور) روز شنبه مورخه ۹۵/۰۷/۲۴ در ساختمان دادستانی کل کشور دیدار و گفتگو کردند.
دراین دیدار که باهماهنگی جناب آقای جلال علیرضاپور و باحضور آقای سیدمحمودحسینی عضو و دبیر هیأت مدیره نیز صورت گرفت، موضوع لزوم تنظیم اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی که مدتی است توسط نیروی انتظامی مورد هجمه قرار گرفته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
دراین جلسه ابتدا دکتر سعیدی به بیان اهمیت و ضرورت لزوم تنظیم اسناد خودرو باتوجه به مقررات و قوانین و سابقه طولانی دفاتر اسناد رسمی در حوزه تنظیم اسناد و معاملات مردم و تشریح ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی پرداخت و دلایل نیروی انتظامی درخصوص القای نام سند مالکیت بر روی برگ سند خودرو را  مردود دانست.
سپس آقای علیرضاپور نیز بهانه نیروی انتظامی در مورد هزینه گزاف اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی را نوعی فرافکنی و تشویش اذهان عمومی عنوان کرد و به تشریح جزئیات هزینه سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد.
در ادامه آقای سیدمحمود حسینی از منظر حقوق عمومی مسئله عدم تنظیم اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی و تبعات زیانبار آن در سطح جامعه و مردم را بیان نمود و گفت که نیروی انتظامی بموجب قانون، صلاحیت نقل و انتقال خودرو  و وصول وجوه حقوق عمومی را نداشته و این صلاحیت مختص دفاتراسناد رسمی می باشد.
چرا که ماموریت و صلاحیت نیروی انتظامی در بندهای ذیل ماده ۴ قانون نیروی انتظامی بصورت حصری بیان گردیده و ثبت و نقل و انتقال اسناد خودرو در نیروی انتظامی فاقد وجاهت قانونی است.
حسینی همچنین ادامه داد باتوجه به اهمیت و جایگاه ویژه اسناد رسمی در جامعه بویژه بند ۶۷ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه (ابلاغی مقام معظم رهبری ) که توسعه ثبت رسمی اسناد را در برنامه های آتی کشور ضروری دانسته و عنصر قانونی الزام ثبت رسمی  اسناد خودرو (ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات را هنمایی رانندگی) را نیز قانونگذار به درستی وضع نموده است، خواستار ورود دادستان محترم کل کشور در حل مسئله ی تنظیم و ثبت اسناد خودرو در دفاتراسناد رسمی از باب تضییع حقوق عامه گردید.
سپس آقای دکتر اسداللهی معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور که سابقه حضور در دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده مردم خراسان شمالی را در کارنامه کاری خود دارد به بیان دیدگاه خود در خصوص مسئله مورد بحث پرداخت و عنوان کرد که ماده ۲۹ کاملاً شفاف و روشن وضع شده است و این مباحث که نیروی انتظامی مطرح می کند به هیچ عنوان در ماده ۲۹ راه نداشته و کاملاً  مغایر با هدف قانونگذار است و مشروح مذاکرات مجلس روشنگر این نظر است . دکتر اسداللهی ادامه داد که باتوجه به اختیارات دادستان کل کشور به ویژه در ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری ضمن توصیه راهکارهای مقابله با این هجمه خواستار مکاتبه مستقیم کانون با دادستان کل کشور شد و قول مساعدت و همکاری دراین زمینه را داد.

روابط عمومی کانون البرز

پایگاه اطلاع رسانی کانون البرز